keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Paluu kentille

Paluu sulkapallokentille on tapahtunut. Ei nyt kovin triumfaattisesti vielä, mutta vähän kerrallaan. Olen ollut MarTekManin opastuksessa pari kertaa ja siellä on käynyt ilmi taas muutama nyanssi, joihin ajattelin keksiä jotain parannusta.

Ei muuta tällä kertaa.

sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

Kesä ja sulkapallo

On tietysti vähän hiljaisempaa, koska tänä kesänä olen keskittynyt enemmän ulkoharrastuksiin. Mutta onneksi seurallamme on pari sulkisvuoroa kesälläkin, niin voi ylläpitää kuntoa tässäkin lajissa.

Hyvää kesää.

sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Turnausmenestystä

Blogissa on ollut hiljaista, mutta olen silti ollut ahkera sulkapallon pelaaja. Eilen kävin pelaamassa Toijalan Valppaan OP-turnauksessa ja voitin harrastesarjan kaksinpelin. Semifinaali ja finaali olivat tiukkoja pelejä, joissa meinasi kuntokin loppua. Lopulta tein vähemmän virheitä kuin vastustajani ja voitin finaalin kolmannen erän 21-19. Seuraavaan Toijalan tai vastaavaan turnaukseen voisi mennä hakemaan nöyryyttää C-sarjasta. Ettei pääse ylpistymään.

perjantai 9. maaliskuuta 2012

All England Openin livelähetykset

Maailman badmintonliiton (BWF) ja Youtuben yhteistyössä toteuttama livelähetys on kääntänyt kameransa tällä kertaa kohti perinteikkästä All England Open -turnausta. Palvelun etusivulta löytyy Upcoming Events -kohta, jossa on linkit livelähetyksiin. Tänään pelataan neljännesfinaalit.

Livelähetyksen kuvanlaatu on hyvä ja selostuskin on ammattimaista. (Tosin englanniksi.)

lauantai 4. helmikuuta 2012

Sulkapallorankingista nöyryyttä

Ilmoittauduin kevääksi Tampereen Sulkapallorankingiin. Tasosta en tiennyt mitään, mutta Pirkanmaan aluemestaruuskisoissa pelasin pariakin tätä rankingia kiertävää vastaan. Päädyin lopulta C-lohkoon, joka on osoittautunut vähän liian kovatasoiseksi.  Minulle se on hyvä, koska parempiaan vastaan oppii nopeimmin. Muille se ei ole välttämättä niin hyvä, mutta toivottavasti saan annettua edes vähän vastusta.

Ensimmäinen peli olikin varsinainen shokki, kun vastustaja löikin teräviä, syviä cleareja ja nopeita, tarkkoja droppeja. Olin tottunut aivan liian löysään peliin ennen ranking-pelejä, vaikka pisteissä pelit ovat olleetkin tiukkoja. Ne metrin tai puolitoista takarajalta lyhyeksi jääneet lyönnit tulivat nyt takaisin smasheina, droppeina tai nopeina vastacleareina. Myöskään omat dropit eivät pudonneet kenttään vaan vastustaja noukki ne ylös. Oma smash ei myöskään ole kovin vahva vielä, joten alussa tuntui, että olen täysin aseeton.

Pääsin kuitenkin peliin vähän mukaan, vaikka toinenkin erä meni aika selkeästi vastustajalle. Tajusin kuitenkin vähitellen, että omat clearit pitää olla todella teräviä ja syviä, jos aion pitää pallon pelissä enemmän kuin kolme lyöntiä. Ei sillä, että välttämättä vielä osaisin lyödä hyviä hyökkääviä cleareja, mutta ainakin peli opetti nopeasti, että löysät ja korkeat clearit ajavat vain vaikeuksiin.

Minusta tuntuukin, että tämä on yksi ensimmäisiä isoja eroja harrastelupelaamiseen. Sulkapallo-oppaissa painotetaan tietysti hyökkäävän ja puolustavan clearin eroja, mutta eroa on vaikea ymmärtää, jos löysätkin clearit ajavat asiansa. Hyvät harrastelijat osaavat kyllä lyödä takarajalta takarajalle, mutta siihen se melkein jääkin. Sen sijaan korkealta lyöty, kova ja matala clear, joka menee laitaa pitkin on parhaimmillaan vahva ase ja muutenkin melkein välttämättömyys. (Samalla käy myös selväksi miksi ristiin lyöty clear on hyvin usein huono vaihtoehto.)

Mutta kuten sanottu, minulle pelit ovat olleet hyödyksi, koska parempiaan vastaan pelaamalla oppii parhaiten. Nyt tiedän mihin minun pitää panostaa.

perjantai 27. tammikuuta 2012

Alkulämmittely vähentää vammoja

Olen sulkapalloharrastukseni kanssa siitä erikoisessa tilanteessa, että minulla olisi innostusta harjoitella, mutta minulla ei ole oikein siihen mahdollisuutta. Tämänhetkiset pelikaverit haluavat pelata lähinnä eriä. Tykkään kyllä pelata eriä, mutta tiedän, että siinä ei lopulta juurikaan kehity. Eriä pelatessa tulee toki hiki ja pelaaminen on mukavaa noin muuten, mutta ei ihan täytä omia tavoitteitani harrastuksen suhteen.

Osittain varmaan samaisesta syystä olen perehtynyt harjoitteisiin, joita voi tehdä ilman pelikaveria tai sulkapallokenttääkään. Aion jatkaa nopeutta kehittäviä harjoitteita, mutta yritän ottaa mukaan vähitellen muitakin lihaskuntoharjoituksia. Lisäksi koin valaistumisen aktiivisen alkulämmittelyn hyödyistä. Toki tiesin entuudestaan, että alkulämmittely vähentää vammoja ja parantaa kilpasuoritusta, mutta en ole saanut aikaiseksi ruveta oikeasti lämmittelemään. En ollut henkilökohtaisella tasolla vielä tajunnut alkulämmittelyn suurta merkitystä. Sulkapallo.fi:n artikkeli ja terveurheilija.fi:n materiaalit auttoivat ymmärtämään kuinka suuri merkitys sillä lämmittelyllä oikeasti onkaan.

Terveurheilija.fi:n materiaaleista löytyvä väitöskirja ja siihen liittyvät lehtiartikkelit kertovat hyvin selkeästi, että loukkaantumiset ovat iso ongelma sulkapallon kaltaisissa intensiivisissä lajeissa ja että loukkaantumisia pystyy ehkäisemään hyvin tehokkaasti esimerkiksi juuri hyvällä alkulämmittelyllä. Sulkapallossa ei tule yhtä helposti vammoja kuin esimerkiksi salibandyssa, mutta kaikki sulkapalloa pelanneet tietävät, kuinka kova rasitus kohdistuu nilkkoihin ja polviin tässäkin lajissa.

Alkulämmittelyn merkitys vammojen ehkäisemisessä vain kasvaa mitä enemmän urheilijalle tulee ikää. Itsekään kun en mikään nuori enää ole, niin olen ajoittain huomannut merkkejä pienestä liikarasituksesta. Toisaalta on ollut hyvä, etten ole voinut harrastaa ihan niin paljon kuin olisin ehkä halunnut, koska se on voinut hyvinkin voinut ehkäistä vammojen kehittymistä. Mutta erityisesti kylmiltään vedetyt kisapelit ovat suuri riski. Ennen seuraavaa koetusta yritän muodostaa itselleni jonkinlaisen lämmittelyohjelman.

Vammojen ehkäisy ei ollut muuten alkulämmittelyohjelman ainoa hyöty: sitä käyttäneet urheilijat kehittyivät räjähtävässä voimassa ja tasapainossa muita nopeammin. Tämä johtui tietysti siitä, että hyvin suunniteltu lämmittelyohjelma on samalla harjoitusta lajityypillisiin tarpeisiin. Siinä lisää syitä ottaa käyttöön hyvä alkulämmittelyohjelma.





torstai 5. tammikuuta 2012

Lyhyt koostevideo nelinpelien flick-syöttöjä

Askartelin Youtube-videoiden kanssa ja tein koosteen muutamasta onnistuneesta sulkapallonelinpelin ns. flick-syötöstä. Eli kun vastaanottaja ennakoi vähän liian innokkaasti lyhyttä syöttöä ja syöttäjä onnistuukin näpäyttämään sulan takarajalla, niin vastaanottajalle tulee kiirus.